Dotazy na maséra
Ptáte se, odpovídám. Tentokrát na dotazy týkající se podnikání v masážích. Odpovídám na to, na co se ptáte nejčastěji.
Jste masérem, protože to je jediná možnost, jak se můžete se zrakovým postižením uplatnit na trhu práce?
Chápu vás. Úplně se tato otázka nabízí, protože před řadou let tomu tak skutečně bylo. Profese masérů byla mezi lidmi se zrakovým omezením nejčastější. A tak nějak se ve společnosti zakořenilo, že když máš komplikace se zrakem, bude z tebe masér. Tohle už však dávno neplatí.
Díky rozmachu moderních technologií, se lidem se zrakovým postižením otvírá řada nových možností a dnes už nemusí být pouze maséři, hudebníci, ladiči, tkalci, košíkáři, zpěváci, ale mohou se uplatnit v řadě oblastí. Moderní technika si dovede poradit téměř se vším. Klidně lze bez zraku pracovat v administrativě, jako právníci, operátoři zákaznické podpory, spravovat e-shop, programátoři, testeři, konzultanti, lektoři a v řadě dalších profesí, na které si jen vzpomenete. Záleží vždy na zaměstnavatelích nebo na možnostech samotných zrakově hendikepovaných lidí, jak jsou šikovní a uzpůsobí pracovní prostředí konkrétním potřebám a možnostem, aby šla konkrétní práce vykonávat i se zrakovým hendikepem. Věřte mi, opravdu to jde, stačí jen chtít a něco pro to udělat.
Není to však snadné. Mnozí lidé si nedovedou vůbec představit, co jsou schopni lidi s hendikepem vše vykonávat a nechtějí se tím vůbec zabývat. I když možnosti existují a lze skutečně pracovat i jinak než být pouze masérem, je komplikované se s hendikepem prosadit v jakékoli profesi. Bohužel i v roli maséra můžete narazit na zaměstnavatele, který vás nezaměstná, protože si spolupráci s vámi nedokáže vůbec představit. Každopádně když máte štěstí, nevzdáte to a jdete tvrdě za svým cílem, můžete se uplatnit jak v masážích, tak i v řadě dalších profesí, pokud k nim máte vlohy.
Ostatně masáže nejsou to jediné, co dělám. Kromě masírování se věnuji informačním technologiím na bázi dodávání telefonů, tabletů, PC pro zrakově hendikepované, školím, působím jako technická podpora a konzultant v oblasti přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací. Odstraňuji bariéry a snažím se lidi s hendikepem začleňovat do standardní společnosti.
A proč tedy masírujete?
Víte, šlo o takovou výzvu. Chtěl jsem si dokázat, že i se zrakovým hendikepem zvládnu udělat standardní masérský kurz a získat potřebnou certifikaci pro založení živnosti. Vím, že kdybych chtěl, mohl bych takový kurz absolvovat ve speciální organizaci zaměřené na nevidomé, ale to nebyl můj cíl.
Mým cílem bylo zjistit, jestli si se mnou dovedou poradit ve firmě, kde mají minimální nebo žádné zkušenosti s lidmi se zrakovým postižením. Byl to boj vůbec někoho k tomuto riskantnímu kroku přesvědčit, ale nakonec se povedlo. Na kurzech nás bylo maximálně deset a pouze já jediný se zrakovým postižením. Ze začátku jsme hledali cestu jak spolupracovat, ale povedlo se a nakonec z nás byl skvělý kolektiv. Všichni jsme se motivovali a vzájemně si pomáhali až k závěrečným zkouškám a certifikaci.
No a když se něco povede, tak je škoda nechat certifikáty ležet jen tak v šuplíku. Proč to nezkusit? Má vize jeden zákazník týdně už dávno vzala za své a dveře se nyní netrhnou. Aniž bych to plánoval, z původního nápadu vyzkoušet si masírovat, se stala má druhá práce. A nelituji toho. Když si potřebuju vyčistit hlavu od IT, jdu masírovat. A když od lidí, jdu dělat IT. Krásně se tyto dvě profese odlišují a já se tak věnuji tomu, na co mám zrovna náladu a elán.
Baví vás masírovat? Nevadí vám sahat na lidi?
Kupodivu mě to baví. To jsem však po získání certifikátů vůbec netušil. Nyní už masíruji víc jak osm let a mám radost, když klient odchází spokojený. Jeho problém se nějakým způsobem řeší nebo vyřešil, on pociťuje úlevu od toho, co jej trápilo. V takových chvílích jsem opravdu šťastný, protože jsem dokázal někomu pomoci a též jej alespoň na nějakou dobu, udělal šťastným.
Jste zaměstnán nebo podnikáte?
Podnikám. V masážích bych nedokázal být zaměstnaný a držet striktně nějaká pravidla, pevně stanovené časy procedur. Rád si dělám vše po svém a po domluvě s klientem.
Jak řešíte veškerou administrativu? Máte sekretářku?
Jak zmiňuji v předchozí otázce, rád si vše řeším samostatně. Nebylo to snadné, ale veškeré procesy od rezervací termínu po platby, mám digitalizované. Stačí mi při ruce pouze iPad nebo chytrý mobilní telefon. Digitalizaci podnikání v masážích, jsem řešil několik let, než se podařilo najít nebo pomoci zpřístupnit odpovídající nástroje. Internetové stránky na míru, online platby, online nákup dárkových voucherů, online rezervace, digitální platby kartou na provozovně.
Berete vůbec hotovost?
Beru, ale preferuji platby kartou nebo zaměstnaneckými benefity. Nerad mám při ruce velké množství hotovosti. Bezhotovostní platby zaručují větší bezpečnost než větší finanční obnos v hotovosti. Při bezhotovostních transakcích mám peníze do pár dnů na účtu, zatím co s hotovostí bych musel do banky. Cestou se navíc strachovat, jestli mě někdo neokrade.
Proč přijímáte zaměstnanecké benefity?
Zajišťují vám bezplatnou reklamu v propagačních materiálech a přivedou vám klienty, kteří by i šli na masáž, ale nechtějí za tuto službu utrácet vlastní peníze. Tak platí pomocí benefitů od zaměstnavatele. V době zvyšující se inflace po krizi COVID 19, mi tento způsob úhrady dost pomohl udržet si klientelu.
Kromě standardních platebních metod, mohou klienti využít tyto benefity:
- Benefit-Plus
- Benefity A.S.
- Edenred
- Pluxee
- UP ČR
Jak u vás mohou klienti zaplatit online nebo platební kartou na provozovně?
V případě online platby mohou využít úhradu rovnou v rámci rezervačního systému. Napsat mi nebo zavolat, a já jim pošlu odkaz na platební formulář. Ten vyplní a zaplatí online přes platební bránu. Fakturu dostanou rovnou do e-mailu.
Na provozovně je pak možné platit platební kartou ať už v mobilu, hodinkách nebo fyzickou plastovou. V mobilním telefonu mám aplikaci, která mi z mobilu udělá platební terminál. Zadám částku a zákazník přiloží kartu, mobil nebo hodinky k zadní straně mého mobilu. Pokud platí fyzickou kartou, na displeji mého mobilu zadá pin, jako kdyby platil na standardním terminálu. Pin je vyžadován u částek nad 500 Kč.
U zaměstnaneckých benefitů jsou způsoby platby různé. V některých případech mi musí zákazník nadiktovat číslo benefitní karty a kód z SMS, jindy stačí zaplatit benefitní kartou stejně, jako kdyby platil běžnou debetní kartou přes platební terminál. Záleží, jak má která benefitní společnost řešené platby. Někdy je dokonce možné platit online přímo skrze portál té konkrétní benefitní společnosti.
Jak u vás zákazníci mohou kupovat dárkové poukazy?
Online na mém webu. Vyplní jednoduchý formulář, zaplatí přes platební bránu preferovanou platební metodou a dárkový poukaz dostanou rovnou do e-mailu.
Tištěné poukazy nabízím pouze v ojedinělých případech, maximálně na Vánoce, ale není to pravidlem. Online nákupy poukazů se staly natolik oblíbenými, že nepovažuji za nutné nechávat vytvářet tištěné formy poukazů. Když už, tak pouze v omezeném množství.
Myslíte si, že se nějak lišíte od ostatních masérů??
Těžko říct. Popíšu jak pracuji. Jestli je to nějak zásadně odlišné od jiných masérů, to nedovedu posoudit.
Nevidím. Nemasíruji silou, ale s citem. S klientem si popovídám, zkusím zjistit co ho trápí a pak ve spolupráci s ním jeho problém vyřešit. Vyžaduje to občasnou komunikaci, doptávání se na aktuální pocity klienta a zjišťování, jak se momentálně cítí v průběhu masáže. Oceňuji, když klient spolupracuje, komunikuje a nebojí se projevit své aktuální emoce. Sdělit mi, že mu dělá určitý hmat dobře, že to moc bolí a mám ubrat intenzitu apod. Jedině tak dovedu odhalit konkrétní komplikace a s klientovou pomocí je vyřešit. Pokud dorazí klient, který vůbec o masáž nestojí, ale dorazí pouze proto, že ho k tomu někdo donutil, poznám to. Takoví lidé nespolupracují, nekomunikují a pokud sami nechtějí, nedovedu jim pomoci. Nevím totiž přesně co je trápí a ti lidé mi to neřeknou. Jen leží a těší se, až to jejich utrpení skončí. A to je zbytečná ztráta času.
Jak sháníte klienty?
Dnes už hlavně na osobní doporučení. Skrze zaměstnanecké benefity, ale též díky záznamům v katalogu firem Olomouckého kraje a působením na portálu Na volné noze. Když jsem začínal, nějakou dobu jsem dával slevové akce na Slevomat.
Masírujete i mimo provozovnu?
Ojediněle. Pouze tehdy, když o mé služby projeví zájem hotel nebo firma. Musíme se vždy domluvit na přijatelných podmínkách spolupráce a v tom konkrétním hotelu nebo firmě musí počítat s tím, že k nim dorazí nevidomý člověk. To znamená, že mi musí zajistit možnost seznámení se s prostředím, ve kterém se budu pohybovat a vyčlenit člověka, na kterého se budu moci v případě potřeby obrátit. Lehátko opravdu netahám. Taková firma nebo hotel musí mít vybavenou masérnu. Pokud se bude jednat o hotel nebo firmu mimo Olomouc, musí být schopni mi zajistit spolupráci při dopravě na místo a zpět.
Jste schopen poskytovat masáže na fakturu?
Samozřejmě, vše je vždy pouze o domluvě s konkrétní společností, firmou, hotelem.