Důležitost webové prezentace

Představuji třetí díl mini seriálu mého podnikání v masážích. Dnes na téma důležitost webové prezentace. Taky považujete web za klíčovou součást podnikání?

Ústní osobní doporučení stále existují, ale klíčovou součást podnikání rozhodně představuje kvalitní web, pro neznalce tohoto pojmu, internetové stránky. Ti, co to s provozováním nabízených služeb myslí opravdu vážně, potřebují propracovanou webovou prezentaci. Web totiž povětšinou bývá prvním místem, kam zamíří potenciální klienti a zjišťují si požadované informace před tím, než vyrazí třeba na kvalitní masáž.

Tvorbu webu rozhodně neopomíjejte, ale do detailů promýšlejte. Mnohdy je to právě web a uveřejněné informace o vás a vaší nabídce služeb včetně referencí od klientů, co nové potencionální zákazníky osloví a přesvědčí je zrealizovat objednávku služeb nebo vás kontaktovat pro více podrobností.

Web může být jednoduchý, obsahovat pár základních informací včetně kontaktních údajů, nebo jej můžete pojmout více profesionálněji. Nabídnout klientům online rezervace, online nákupy dárkových poukazů a mnohem víc. Zaměřme se na to, jak vznikal web právě pro Masáže Gieb a proč považuji web za klíčovou součást podnikání.

Velké očekávání za málo peněz

Nic nebývá zadarmo. Ani tvorba internetových stránek. Weby, které toho mají umět víc, než zobrazovat základní informace a nabídnout jednoduchý kontaktní formulář, se cenově mohou vyšplhat na sto tisíc, klidně i výš. Na začátku je dobré promyslet co od internetových stránek očekáváte, co by měly umět. Pak najít vhodného programátora a stanovit finanční strop, který budete jako podnikatel ochotni akceptovat. Osobně jsem si myslel, že mi bude stačit web obsahující základní údaje o mé osobě, ceník a nabídka služeb, získané certifikace, foto galerie, jednoduchý kontaktní formulář, informace o tom, kde sídlím a provozuji masáže. Tato koncepce vydržela pár měsíců. Pak mi došlo, že technologie jsou mocným nástrojem. A proč by mé stránky nemohly usnadnit administrativní práci? Realizovat online rezervace klientů, nákup dárkových poukazů, případně nabízet věrnostní program, kdy za určitých pravidel budou získávat klienti různé benefity a slevy na libovolné procedury?

Měl jsem obrovské štěstí. Nebo smůlu? Už ani nevím. Každopádně na Twitteru mě oslovil programátor, pro kterého bylo výzvou vytvořit internetové stránky pro nevidomého podnikatele. Nechtěl ani moc peněz, spíše symbolické částky. Bral tento projekt opravdu jako výzvu, která mu zvýší popularitu. Nakonec postupem času, celkově to trvalo tři roky, kdy jsme jednotlivé funkce na funkčních stránkách dodělávali, vznikl web na míru, který kromě základních informací a kontaktů obsahoval propracovaný online rezervační systém a věrnostní program.

Vše bylo automatizované. Klient zadal rezervaci, já mu ji musel schválit. Klient dostával e-mailové a SMS notifikace, měl vlastní klientský účet, kde si vše ohledně rezervací mohl samostatně spravovat.

Automatizovaný byl i nákup dárkových poukazů. Klient online objednal a zaplatil dárkový poukaz, ten obdržel do e-mailu. Součástí systému byl též věrnostní program, kdy klient za svoji aktivitu získával věrnostní body a ty si automaticky proměňoval za slevové kupóny.

Vše bylo postaveno na vlastním řešení vytvořeném na míru, nemusel jsem tedy nic hradit externím společnostem třeba v rámci externího rezervačního systému. Bylo to až moc krásné, aby tato koncepce vydržela dlouho.

Uplynulo téměř pět let a pak se začaly objevovat komplikace. Systém obsahoval více a více dat, běžel pomalu a klienti si stěžovali, že hrozně dlouho trvá zadání samotné rezervace včetně celkového ovládání systému. Bylo nutné zrealizovat určité změny a aktualizace. Bohužel vstřícný programátor, který bral vytvoření webu ze začátku jako výzvu pro zrakově hendikepovaného podnikatele, náhle požadoval celkem dost peněz za provedení aktualizací, aby web i nadále běžel plynule. Z mé strany to nebylo možné ufinancovat tak má velká vize propracovaného webu vzala za své. Původní verze se hroutila den za dnem, více a více klientů si stěžovalo na špatnou funkčnost, já neměl peníze na udržení takového webu. Co teď?

Programátorovi jsem do dnes vděčný, že mi pomohl nastartovat podnikání. Bez něj bych takové stránky do začátku nikdy nezískal. Bohužel finance, které požadoval, nebyli a tak mi nezbylo nic jiného, než se posunout dál. Měl jsem velká očekávání za málo peněz. Ovšem to ukázal až čas.

Cesta k současnému webu

Původní koncepce rozhodně stála za to, abych u ní setrval. Začalo hledání programátorů nebo společností, které by můj koncept vytvořili znovu a lépe. První firma požadovala třista tisíc, druhá sto tisíc plus náklady na profesionálního fotografa. Odhaduji, že bychom se dostali tak k dvěstě tisícům. To opravdu nemám.

Neumím získávat peníze od jiných. Nikdy jsem to neuměl a vytvářet sbírku třeba na serveru

Donio

mi nepřipadalo profesionální. Navíc s tím nemám žádné zkušenosti a možná by to i na mě jako na podnikatele hodilo špatné světlo. Na druhou stranu možná jsem to udělat měl, ale neudělal. Třeba v budoucnu budu odvážnější.

Určitých funkcí se na webu nevzdám. Nejde to. Natolik zažité online rezervace a nákup dárkových poukazů nemůžu náhle vyškrtnout. Jenže jak to nyní uchopit aby vše fungovalo efektivně a svižně?

Jediná možnost spočívala v úpravě koncepce nových internetových stránek. Vytvořit jednodušší web, který bude obsahovat základní informace, online rezervace a online nákup dárkových poukazů, ale už ne tak hezky na míru jako dřív. Škoda, ale co se dá dělat.

Současná podoba webu vznikla pod rukama

Daniela Střelce

a jeho kolegu grafika. Vytvořili mi jednoduché internetové stránky, na které mám napojen externí rezervační systém

Reservio.

Online nákup dárkových poukazů zajišťuje jednoduchý formulář na vyplnění, platební brána

Stripe

a fakturační systém

Fakturoid.

Dárkové poukazy mají jednotnou podobu, po realizaci online objednávky obdrží klient na e-mail odkaz pro stažení voucheru.

Databázi klientů nemám, automatický věrnostní program z dřívějšího webu šel k ledu. Ale to nevadí. Nyní mám jednoduchý web, který mým potřebám dostačuje. Alespoň zatím. Bylo by samozřejmě krásné mít vše postaveno na vlastním systému, mít takový vlastní funkční internetový portál s vlastním rezervačním a fakturačním systémem, e-shopem na vouchery, klientskou zónou, věrnostním programem a řadou dalších funkcí. Portál, který by nebyl závislý na externích službách, ale vše by bylo v jednom. Vytvořit něco takového by ovšem bylo až moc drahé na to, abych to sám zainvestoval a udržoval. Takže o této vizi si mohu prozatím nechat jen zdát. Třeba se mi tento sen splní v daleké budoucnosti.

Klíčová součást podnikání

Web nicméně ať už bude jakýkoli, považuji za klíčovou součást podnikání. V současné podobě mi sám řeší rezervace klientů, já je pouze schvaluji nebo zamítám. K nákupu dárkových poukazů se můžu válet na pláži nebo cestovat po exotických zemích a web to vše vyřeší za mě. Klient vyplní formulář, zaplatí, poukaz má na e-mailu. Pokud tedy máte web postavený dobře i když jednoduše, nahradí vám recepční a účetní.

Rezervační systém Reservio generuje klientům daňové doklady, ohledně dárkových poukazů tohle řeší sám fakturační systém Fakturoid bez lidského zásahu. Celý proces rezervací, generování voucherů a plateb, běží automaticky. A kdybych měl víc financí, byl by to teprve začátek. Každopádně bez webu, který do určité míry plní funkci recepční a účetní alespoň z části, si dnes nedovedu podnikání ve službách, konkrétně v mém případě v masážích, představit. Na web kladu velký důraz, protože je mým nedílným kolegou a asistentem.

V dalším díle se podíváme na to, jak mazaný med kolem úst může zhořknout a s jakými nepřekonatelnými překážkami se jako zrakově hendikepovaný podnikatel musí v začátcích potýkat. Budete se až divit. Sledujte nadále tento blog.

Předchozí díly seriálu

První díl, Mít šílený nápad

Druhý díl, Pustit korunu