Jak se mi skoro podařilo obnovit bankovní účet u České Spořitelny

Rád testuji, experimentuji, zkouším nové věci. Co když narazím na vychytávku, která dokáže ještě více ulehčit život lidem s hendikepem. Tentokrát otestováno online obnovení účtu u České Spořitelny. Proč? Protože pro osobu s hendikepem může být komplikovanější zaskočit si na pobočku a jednodušší řešení je online varianta. Jak to dopadlo?

Původně to nebylo vůbec v plánu. Ale stalo se. Příběh o tom, jak se mi málem podařilo obnovit bankovní účet u České Spořitelny bez asistence vidícího.

Vše začalo nevinným telefonátem od zákazníka s jednoduchým dotazem. Zda si dokáže samostatně bez pomoci vidící osoby založit online účet u České Spořitelny. Na tuto otázku jsem nedokázal jednoznačně odpovědět, doba nicméně pokročila a s bankovní identitou by to mělo klapnout.

Protože tento zákazník není moc technicky zdatný a na vše si tvoří návody bod po bodu, abych mu co nejlépe poradil, byla z mé strany nutná osobní zkušenost.

Otevřel jsem si tedy stránky:

České Spořitelny

a dohledal založení účtu. Při online založení Standard účtu, by mělo být vše zdarma bez jakýchkoli poplatků za jeho vedení.

Dohledal jsem si tento účet v sekci účty a karty, klepl na založit online. V ten okamžik se objevilo chatovací okno s robotem George. George mi začal pokládat otázky, já na ně buď písemně v pár slovech nebo výběrem možností, odpovídal. Komunikace byla vskutku intuitivní a připadal jsem si, jako kdybych komunikoval s živým člověkem i přesto, že to byl robot.

George mě provedl celým procesem založení účtu, kdy po mě vyžadoval základní údaje, než mě pustil k přihlášení do bankovní identity, kde by došlo k ověření mé totožnosti. Po zadání pár základních údajů pro kontrolu, jestli už náhodou nejsem v databázi banky, mi George oznámil, že se známe. A že má pro mě jednodušší způsob zakládání účtu než ověřování bankovní identitou. A to rovnou v aplikaci George. Do SMS mi zaslal mé staré klientské číslo pro identifikaci.

Nový bankovní účet v podstatě nepotřebuji, ale tato informace od robota mě zarazila natolik, že už jen ze zvědavosti mě zajímalo, kam se jsem schopen se svými dřívějšími údaji propracovat.

Dost překvapen jsem na své staré klientské číslo zíral, ale nakonec zvítězila zvědavost. Přece tyto údaje už nemůžou fungovat, když jsem si před několika lety bankovní účet u Spořitelny zrušil. Jak jsem se později dověděl od operátora zákaznické linky, když si zrušíte účet, bankovní identita trvá dál a lze ji klidně používat. Takže není vůbec divné, že mé dřívější přihlašovací údaje jsou stále funkční i když jsem s tím nepočítal. Ze začátku to ovšem vypadalo, že tomu tak nejspíš nebude. Ale nebudu vás napínat, pokračujme v příběhu.

Robot George mě přesměroval do webové aplikace George, kam jsem zadal získané klientské číslo a datum narození, klepl na pokračovat. Samozřejmě vyskočila hláška, že tyto přihlašovací údaje už nejdou použít. To se dalo čekat.

Protože jsem od přírody hračička a rád experimentuji, i když následky si uvědomím většinou až už je pozdě, nehodlal jsem se jen tak vzdát. Do telefonu si opět stáhl mobilní aplikace George a George klíč. Jaké bylo mé následné překvapení, když po zadání mého starého klientského čísla v George Klíči, mě systém pustil dál a požadoval po mně starý přístupový pin pro George Klíč. Zázrakem se mi ho povedlo uhádnout a představte si, že platil. Abych postoupil dál, nezbylo mi nic jiného, než si pro George Klíč zvolit nový pin a dokončit aktivaci. Přihlášení do aplikace George byla hračka.

V aplikaci George nebyl samozřejmě evidován žádný bankovní účet, jak by taky mohl, když byl zrušen?

Podle pokynů robota George na webu CSAS, jsem zavítal do sekce obchod, kde si můžete zřizovat nové produkty. Klepl na účet Standard, vyplnil jednoduchý formulář, kde jsem vypsal pouze své povolání, nějaké statistické údaje jaké peníze na účtu budou, kolik jich tam bude měsíčně chodit, zda jsem nebo ne politicky exponován a klepl na odeslat žádost. Očekával jsem chybovou hlášku, ale nestalo se tak. Do dvou dnů mám v Georgi očekávat dokumenty k podpisu.

Ty samozřejmě nedorazily. Místo nich došla SMS zpráva s informací: “Dobrý den, je nám líto, ale účet vám založit nemůžeme. Vaše Česká Spořitelna”.

V SMS chybí jakékoli vysvětlení, proč nemůže k založení účtu dojít. Po telefonátu na zákaznickou linku mi bylo řečeno, ať zkusím aktualizovat veškeré kontaktní údaje ve svém profilu v aplikaci George. To jsem udělal, žádost o založení účtu online odeslal znovu. Dorazila stejná SMS jako prve.

Další telefonát na zákaznickou linku. Tentokrát mi bylo řečeno, že v ojedinělých případech se nezdaří založení účtu online. Pokud to nejde, mám zajít na pobočku. Ani na zákaznické lince mi nebyli schopni sdělit, z jakého důvodu online žádost byla opět zamítnuta.

Následovalo v aplikaci George překontrolování zadaných údajů a odeslání žádosti o účet do třetice. Opakuje se stejný scénář, opět SMS s tím, že účet mi nemůže být založen. Opravdu nechci jít na pobočku, když všechny systémy České Spořitelny tvrdí, že online možnost založení účtu existuje a měla by fungovat. Vadí mi snad pouze jedno. Chybějící odůvodnění, proč nemůže být účet založen. Jestli chybí nějaké dokumenty, souhlasy, potvrzení. Spořitelna by si měla své online řešení zakládání účtů, ještě vyladit. Každopádně problém, proč nemůže být účet založen, je zřejmý. Dříve jsem byl zákazníkem České Spořitelny řadu let. Před několika lety zrušil účet, nyní se pokouším účet obnovit, ale systém mě odmítá pustit. Bude to mít určitě něco společného s mou starou identitou, kde nejsou aktualizována data a i když systém tvrdí, že se známe, nejspíš to nebude tak docela pravda. Nemá aktuální data, proto mi odmítá založit účet online. Jsem přesvědčen, že kdyby se o založení účtu pokusil někdo, kdo zatím nemá s Českou Spořitelnou žádnou zkušenost, není tedy evidován v databázi, proces by klapl na jedničku. A to i zcela bez vidící asistence, protože veškeré formuláře pro vkládání údajů, jsou přístupné i s odečítači obrazovek.

Nicméně já jsem jiný případ. Dřívější zkušenost se Spořitelnou systém vyhodnotil tak, že nemám nejspíš nárok na založení účtu online. Každopádně na pobočku neplánuji jít. Spíš plánuji pátrat a hledat informace, jak online žádost dokončit. Pokud by byl systém vyladěn, dorazil by mi nejspíš odkaz na nějaký formulář pro doplnění chybějících údajů u mé staré identity ve Spořitelně. To se neděje a jsem směrován na pobočku. Tohle však není řešení. Samozřejmě na pobočce ťukne bankéř párkrát do klávesnice a vše bude aktualizováno, ale proč to nejde online zvláště s aktivní bankovní identitou a portálem občana? Existuje jen jedna odpověď. Digitalizace není kompletní.