Jak to všechno začalo?
Zárodky mých aktivit, profesní dráhy a veškerých mích činností, lze datovat do školních let. Konkrétně posledních ročníků základní školy. Ale pojďme hezky po pořádku.
Základní stavební kámen
Klíč ke všemu představují technologie zvláště, když musíte bojovat s nějakým druhem znevýhodnění, v mém případě se zrakovým hendikepem. Je nutné vyřešit, jak alespoň z části nahradit zrak. A technologie jsou tím správným základním kamenem, na kterém to všechno stálo už tenkrát a stojí doposud.
Protože důležitost právě technologií mi začala být jasná už v průběhu dospívání, různě jsem si s technikou pohrával. Experimentoval a zkoušel, co dokáže, v čem mi zvládne pomoci. Není proto divu, že už ke konci studia na základní škole, se na mě obraceli jak spolužáci, tak i někteří pedagogové o rady především v oblasti informatiky. Bylo pro mě výzvou řešit komplikace ostatních a co teprve, když se mi řadu věcí podařilo skutečně odhalit a odstranit.
Praxe v IT oblasti
Po ukončení studia jsem měl jasno, věnovat se technice do větších podrobností. Bylo mi potěšením více než rok pracovat ve firmě, kde bylo možné se zdokonalovat a získávat nové znalosti, upevňovat stávající zkušenosti. Tato praxe mi přinesla nové poznatky, které šlo následně zužitkovat v dalším rozvoji.
Bohužel společnost, kde jsem působil jako lektor a pracovník technické podpory, po nějaké době zavřela pobočku v Olomouci a já si musel hledat další cestu jak dál. Osud tomu chtěl, že dotazy ohledně rad v oblasti technologií, neustávaly. Nedalo se nic dělat a tak došlo k založení společnosti GiebHelp servis s.r.o., která funguje do dnes. Tato společnost se zabývá dodáváním mobilních telefonů, tabletů, PC a dalších produktů právě pro zrakově znevýhodněné zákazníky. Mimo to zajišťuje různé konzultace v oblasti techniky nebo přístupnosti webových stránek a mobilních aplikací s odečítači obrazovek. Abych to vysvětlil, s programem, který umožňuje zrakově hendikepovaným lidem ovládat mobilní telefony, tablety, PC na základě specifického ovládání a pomocí poslechu mírně robotického hlasu, který předčítá vše podstatné pod kurzorem.
Nevidomí a těžce slabozrací lidé mají potíže orientovat se prostřednictvím zrakového vnímání. Zobrazované informace na monitorech PC nebo displejích chytrých mobilních telefonů, tabletů, přijímají sluchem pomocí předčítacího programu, odborně odečítač obrazovky. Ovládání řeší z klávesnice prostřednictvím řady klávesových zkratek nebo dotykovými gesty, která provádějí na dotykových obrazovkách telefonů, tabletů.
Technika je dnes již natolik vyspělá, že z velké části dovede zrakové, ale i jiné znevýhodnění, eliminovat, takže v mnoha situacích není hendikep překážkou.
Oblast informačních technologií mě drží stále a pořád je co objevovat, řešit, zdokonalovat, ale veškeré získané znalosti bylo potřebné zužitkovat i v jiných oblastech. A tak po několika letech nastal čas posunu zase o kousek dál.
Proč masáže?
Jednoduchá otázka, neméně jednoduchá odpověď. Několik let za počítačem mě přimělo k tomu, poznávat svět. A zjišťovat, jak osoby s hendikepem, vnímá veřejnost bez hendikepu. Než studovat na vysoké škole, lepší vyrazit přímo do terénu.
V úvahu připadalo několik možností, ale masáže představují jistotu. Ocitnete se mezi lidmi a získáte řadu zkušeností a postřehů, jak jednotliví lidé vnímají osoby se znevýhodněním. Začátky byly ovšem krušné.
Mohl jsem si nechat zaplatit kurz od úřadu práce a jít do specializované organizace, která školí nevidomé maséry. Ale to by nebylo ono. Začalo tedy obvolávání různých škol a organizací s požadavkem, že jako nevidomý se chci naučit masírovat. Z mnohých firem buď nikdo neodpověděl nebo mi řekli, že tato situace je nereállná kvůli velkému počtu účastníků kurzu. Chtělo to trpělivost a nakonec se na mě usmálo štěstí.
Konkrétně v Dexter Academi, která s výukou nevidomého člověka na maséra, neměla žádný problém. Kurz jsem absolvoval v deseti lidech a v celé skupince jsem byl pouze já bez zrakového vnímání. Ze začátku nikdo moc nevěděl jak situaci řešit, jak mi předávat výukové materiály, ale postupem času jsme společnými silami vytvořili fungující koncept. Po absolvování prvního kurzu došlo postupem času k dalším doplňujícím kurzům a to už všichni dostávají materiály v digitální, ne papírové formě.
Nutno podotknout, že masérskou dráhu jsem započal před pěti lety. Dnes bych řekl, že situace je jiná a že bariéry mezi hendikepovanými a standardní společností, jsou někde jinde a lidé s hendikepem v dnešní době nemusí bojovat s tolika překážkami a předsudky osob bez hendikepu, jak to bylo v mém případě. Přeci jen společnost se vyvíjí a posouvá.
Takhle to všechno začalo. Má cesta, kterou kráčím stále dál. Nyní mám svůj masérský salón, masíruju už 5 let a lidé se vrací, což mě velice těší. Pokud mám možnost, rád dělám lidem radost. Stále se též ukazuje, že oblast technologií, která tuhle mou cestu odstartovala, je též nesmírně potřebná a i když to tak na první pohled nevypadá, obojí se spojilo v jedno. Jak technika, tak masáže. Díky svým znalostem mohu klientům masáží nabídnout online rezervace, online platby, platby kartou přímo na provozovně a řadu dalších užitečných benefitů. Tím, že si rozumím s technikou, nepotřebuji sekretářku a sám zvládám i veškerou administrativu.
Tolik můj příběh. Těšte se na další články zabývající se mými zkušenostmi z života zrakově hendikepovaného člověka, poznatky, názory, popis komplikací, se kterými se musí zrakově znevýhodnění lidé potýkat a řadu dalšího. Pevně věřím, že se vám tento doplňující blog, kde se můžete dovědět mnoho zajímavého, bude líbit a rádi se budete vracet pro inspiraci.