O digitalizaci v podnikání

Máte chvíli? Pak vítejte. Mám pro vás pátý díl o mém podnikání v masážích. Tentokrát na téma Digitalizace. Připraveni? Začínáme.

K masírování nepotřebujete žádné technologie. Stačí šikovné prsty, znát jednotlivé postupy a umět vše vhodně kombinovat podle potřeby. Samotné provádění masáží je nicméně jen střípek celé skládačky. Nám však nejde o střípek, ale o kompletní obraz nevidomého podnikatele. A když nevidíte, jak budete zvládat uřídit celou agendu? S tužkou, papírovým diářem a bločky na vypisování účtenek, díru do světa neuděláte. Jak taky, když bez zrakového vnímání není reálné s těmito nástroji pracovat? Platit recepční? Ano, jedna z variant. Ale řeší to problém v samostatnosti nevidomého podnikatele? Těžko. Nemám na výběr. Abych jako zrakově hendikepovaný člověk podnikání udržel, musím digitalizovat. A to v několika oblastech, které postupně rozebereme.

Tvorba dokladů

Když zákazník platí, měl by obdržet doklad o přijaté platbě. Dát mu do ruky bloček s účtenkami a tužku ať si doklad vypíše? Nesmysl. Bůhví co by zákazník na doklad uvedl, zpětnou kontrolu nemám. Musím vymyslet nějaké odpovídající chytré řešení.

Mám to. Kašlu na papírové lístečky. Lepší bude vystavovat faktury. Teď už zbývá najít pouze vhodný systém, který by byl navíc přístupný pro zrakově hendikepované s aktivním odečítačem obrazovky.

Google poradil systém Fakturoid. Vše řešeno prostřednictvím webového uživatelského rozhraní. Bylo nutné prohodit pár slov s podporou, mírně poladit přístupnost, aby mi dokázal odečítač obrazovky vyčíst podstatné informace, a pak už mi nic nestálo v cestě tuto vychytávku vyzkoušet v praxi. A zadařilo se. Fakturoid používám do dnes a jak vypadá bloček s papírovými účtenkami, to si už ani nevybavuji. Navíc klienti jsou s Fakturoidem spokojeni. Pouze mi nadiktují údaje, obdrží doklad v PDF přímo na e-mail. A po zaplacení e-mail o přijaté platbě. Paráda. Vydávání dokladů bychom měli, ale to byl pouze začátek. K Fakturoidu a platbám se ještě vrátím, nyní se zaměřme na další důležitou sekci, která byla bez digitalizace fakt otrava.

Otravné telefonáty

Když podnikáte ve službách, denně odbavíte mnoho telefonátů. A to buď během vykonávání masáže, kdy jsou klienti nevrlí, že proceduru často přerušujete, nebo v přestávkách. Pokud se vám klienti nakupí a vy nestíháte vše zaznamenávat, vznikne v tom pořádný chaos. A tak není divu, že během masáže jednoho klienta, dorazil druhý ještě navíc se vzdálenějšího města na lávové kameny. Naštvaně odchází, že mu nedovedu vyhovět. Jak taky? Vyhodit klienta, kterého mám momentálně pod rukama? No to přeci nejde.

Potřebuji řešení v podobě elektronické databáze klientů a online rezervační systém. Obojí se stalo nedílnou součástí vytvořených internetových stránek. Klienti mohou omrknout volné termíny a rovnou se rezervovat. Zadané rezervace ze strany klientů, odbavuji na pár kliknutí v mobilní aplikaci. Klient je o stavu rezervace informován v SMS a e-mailu. Zjistí, jestli mu byla rezervace schválena, zamítnuta, zrušena a též obdrží připomínku, aby na zadaný termín nezapomněl. Systém umožňuje zrealizovat v rámci zadání rezervace i platbu online, takže klient může rovnou zaplatit. Tím odpadne placení na provozovně. Záleží však na klientovi, platby na provozovně jsou samozřejmě zachovány.

Přímou součástí rezervačního systému je automaticky tvořená databáze klientů. Jednotlivé klienty zde mohu editovat, doplňovat k nim interní poznámky, nastavovat předplatné. Papírová kartotéka je v tomhle případě zbytečná, vše mám k dispozici na internetu.

Hotovost na druhém místě

Pravděpodobně patřím mezi hrstku podnikatelů, kteří odkládají hotovost až na druhé místo. Ze začátku mého podnikání šlo o jedinou možnost jak za masáže platit, ale s postupem času byla hotovost odsunuta na druhou kolej. Vím, je to nepraktické, ale hotovost pro mě představuje přítěž. Nerad mám po ruce velký obnos peněz zvláště, když nemám nad nimi zrakovou kontrolu. Abych uklidnil ty z vás, kteří nedají na hotovost dopustit, ano, přijímám hotovost, ale pokud budete chtít takto platit, mějte přesně. Většinou nemám totiž na vrácení.

Poměrná část klientů vítá způsob online plateb v rámci rezervačního systému nebo platby kartou na provozovně. Vždy obdržím finance na bankovní účet, kde je nadále využívám k pokrytí všech nákladů na provoz masérny. S hotovostí bych musel do banky, protože dnes se už stejně vše platí online, při placení digitálně mi starost s hotovostí odpadá. A věřte nevěřte, vůbec mi to nevadí.

K placení na provozovně využívám platební terminál v mobilu od společnosti Global Payments, jejich řešení GP Tom. Jde o mobilní aplikaci, která z mobilního telefonu udělá platební terminál. Klient přikládá kartu, mobil nebo hodinky, záleží, čím chce platit, k zadní straně telefonu k čipu NFC. V případě zadávání pinu, zadává klient pin na telefonu proměněném v platební terminál.

Na téma platebních terminálů ovladatelných pro zrakově hendikepované podnikatele, plánuju samostatný článek. Nyní takto stručně, pojďme dál.

Komplikace s dárkovými poukazy

Tisknout kartičky a vymýšlet design dárkových poukazů, pro mě představuje zbytečnou komplikaci. Vizuální představu o podobě poukazů nemám a tím pádem mě vůbec nebaví nějaký design vymýšlet. Proč za mě nemůže poukazy generovat online systém? Může za to COVID. Ale právě v tomhle období nastal čas na překlopení dárkových poukazů do digitální podoby. Grafik mi vytvořil digitální grafickou podobu dárkového poukazu, která byla implementována do internetových stránek.

Dárce vyplní jednoduchý formulář, zvolí způsob platby a odešle objednávku. Po zaplacení obdrží dárkový poukaz přímo na uvedený e-mail. Stačí vytisknout nebo obdarovanému přeposlat. Dárkový poukaz je na světě do pár vteřin od zaplacení a já se klidně můžu věnovat klientovi. Jen sleduji, jak mi finance za nákup poukazů, chodí na bankovní účet. Veškeré objednávky poukazů mám v systému, kde si je při objednávání obdarovaných klientů kontroluji a zatrhávám jako uplatněné. Online nákup dárkových poukazů je napojen na už zmiňovaný systém Fakturoid. Dárce kromě poukazu obdrží do e-mailu i právoplatnou fakturu.

Tři roky tvrdé práce

Samotná digitalizace jednotlivých procesů popisovaných výše, mi celkově zabrala tři roky. Nyní to vypadá hezky a velmi jednoduše. Ale ve skutečnosti šlo o nesmírně náročné období. Kontaktování velkého množství firem, zdlouhavé telefonáty, osobní schůzky. Přesvědčování, že zrakový hendikep není překážkou. Zdlouhavé a detailní testování stran přístupnosti odečítačů obrazovek, aby jednotlivá řešení šla vůbec ovládat bez zraku. Bylo toho opravdu hodně, co jsem musel podchytit. Nicméně podařilo se a já si už podnikání bez digitalizace nedovedu představit.

Ovšem překvapení též nebralo konce. Většinou se na mě všichni dívali jako na blázna. Jako bych byl první podnikatel v historii České Republiky se znevýhodněním. Ale to přeci není možné. Ovšem co možné je, že jsem první podnikatel, který chce podnikat samostatně bez pomoci druhých a státní aparát na to není jednoduše připraven. Ale tak už to v té naší miniaturní zemičce chodí s mnoha věcmi. Že se vůbec divím.

V dalším díle nás čekají inovace a mírné riskování. Kdo občas trošku neriskuje, ničeho moc nedosáhne. Riskujte s mírou. Sledujte nadále tento blog.

Rozcestník online nástrojů

Fakturační systém Fakturoid

Rezervační systém Reservio

Platební terminál v mobilu GP Tom

Předchozí díly tohoto seriálu

První díl, Mít šílený nápad

Druhý díl, Pustit korunu

Třetí díl, Důležitost webové prezentace

Čtvrtý díl, Hořký med