Sedmero zásad jak vyzrát na předplatné

Poslední dobou velice často narážím na předplatné různých internetových služeb. Streamů, magazínů, prémiových funkcí u aplikací. A protože bez předplatného nelze téměř zjistit, jestli vám daná služba nebo funkce navíc v aplikacích vyhovují, nedá se tomuto novodobému trendu uniknout.

Předplatné má jednu zásadní nepříjemnou vlastnost. Pokud nad ním nemáte kontrolu, v nastavených intervalech vám z platebních karet mizí pravidelně finance. A tento úkaz přestane jen tehdy, pokud nastavená předplatná zrušíte. Není rozhodně dobré nad touhle novou metodou plateb ztratit kontrolu. Nevyhnete se mu, číhá téměř všude. Protože tuhle formu plateb využívám celkem často, jinak to mnohdy nejde, vymyslel jsem si pro sebe takový malý kodex, podle kterého se při nastavování předplatného řídím. Třeba i pro vás bude užitečný.

Kodex jak vyzrát na předplatná?

1. Zásadně používám pro všechna předplatná jednu platební kartu. Neztratím tak přehled odkud mi mizí peníze. Pro předplatná preferuji kartu kreditní, protože na konci měsíce když kreditku splácíte, víte, kolik za předplatná celkově utrácíte. Snadněji se časem budete rozhodovat, která předplatná porušit a tím si snížit odliv financí.

2. Měsíční předplatné nemá smysl. Abyste zjistili, jestli je pro vás zvolený magazín nebo služba vyhovující a vyplatí se předplácet dál, měsíc považuji za hrozně krátké období na rozhodnutí. Pokud to jde, volím raději roční předplatné. Za rok mám dost času prozkoumat obsah a udělat si ucelený pohled. Navíc u měsíčních nebo pár denních předplatných hrozí, že nestihnu předplatná v čas zrušit a peníze se budou strhávat dál.

3. Nastavuji jednorázové předplatné. Automatické obnovování ne, pokud si nejsem jistý, že po skončení nebudu chtít danou službu nadále využívat. Samozřejmě jednorázové předplatné nelze nastavit vždy. V takových případech ponechám opakovanou automatickou platbu s tím, že pár dní po aktivaci předplatné zruším. Nic se nestane. Doběhne předplacené období a až pak dojde k ukončení předplatného. Mám tedy pár dní nebo klidně i měsíc na to, předplacenou službu pořádně prozkoumat a zvážit, jestli budu v předplatném pokračovat.

4. Nešetřím. Když si už něco předplácím, tak investuji maximální možnou částku. Chci vyzkoušet vše, co mi předplacená služba může nabídnout. Po prozkoumání výši předplatného měním případně ho rovnou ruším.

5. Tam kde to jde, nebráním se příjmu newsletterů z předplacených služeb. Všechny informace samozřejmě nečtu, ale mám alespoň celkový přehled o dění v jednotlivých službách a nad tím, která předplatná jsou stále v běhu. Informace zasílané v newsletterech mi mohou pomoci při rozhodování předplatné ukončit nebo si jej ponechat i na další období.

6. Pokud je uživatelské rozhraní předplacených služeb nepřístupné pro zrakově hendikepované a odečítače obrazovek, nebudu za to rozhodně platit. Předplatné buď nenávratně ruším nebo kontaktuji zákaznický servis a trvám na sjednání nápravy. Když po nějaké době stále nepozoruji změny k lepšímu, předplatné změním na levnější tarif, kde nepřístupnost některých funkcí a výhod nevadí a nebo ho rovnou ruším.

7. Předplácím, předplatná ruším. Jinak to dnes totiž nejde. Řadu služeb nebo prémiových funkcí v aplikacích, si dnes totiž bez aktivace předplatného alespoň na krátkou dobu, nevyzkoušíte. A některé ze služeb jsou opravdu natolik užitečné, že se jejich předplácení hodí.

Některá z předplatných používám i nadále. Jiná ruším buď na základě toho, že mi předplacený obsah nepřináší přidanou hodnotu, nenaplňuje mě. Se smutkem v srdci ruším předplatné těch služeb, které nejsou přístupné pro zrakově hendikepované pro odečítače obrazovek. Někdy mě tento krok dokonce i mrzí, protože jde o užitečné nástroje, ale kvůli nepřístupnosti pro zrakově znevýhodněné, nelze uživatelské rozhraní bez zrakového vnímání ovládat. A to je opravdu škoda. I tak věřím, že mnou zmíněný kodex pro vás může být užitečným pomocníkem při odpovídání na otázku. Jak se stavět k předplatnému?

Zrušená předplatná kvůli nepřístupnosti

Vybrány pouze ty projekty, kde jsem musel předplatné ukončit, protože uživatelská rozhraní nebyla přístupná bez zrakového vnímání. Tím pádem nebylo možné s uživatelským rozhraním vůbec pracovat pouze prostřednictvím odečítačů obrazovek. Tvůrci níže zmíněných projektů by se nad sebou mohli zamyslet. Vy ostatní alespoň uvidíte, v čem všem mohou pro lidi se zrakovým postižením vznikat zbytečné bariéry.

Předplatné zrušeno u:

1. Zpravodajského serveru Deník N. Konkrétně zcela nepřístupná mobilní aplikace pro předplatitele Klubu N, nejdražší varianta předplatného kolem 4000 Kč. Web má Deník N celkem hezky přístupný. Takže nižší tarif, kdy je dostupný obsah článků pouze online bez audio verzí a používání mobilní aplikace, lze používat. Podle Deníku N nepřístupnost jejich mobilní aplikace ještě nějakou dobu potrvá. Ohání se tím, že nemají na zpřístupnění dostatečnou týmovou kapacitu. Situace trvá víc než rok a přetekla mi trpělivost, takže zrušeno.

2. Magazín Reportér. O nepřístupnosti uživatelského rozhraní vědí, projevují ochotu to řešit. Nicméně když jsem měl Reportéra aktivní, je to už nějakou dobu, uživatelské webové rozhraní nešlo s odečítačem obrazovek ovládat. Protože odebírám víc zpravodajských kanálů, rozhodl jsem se předplatné Reportéra ukončit a nečekat než bude rozhraní zpřístupněno.

3. Aplikace Place Hunter. Zcela nepřístupné uživatelské rozhraní. Podle komunikace s týmem nemají přístupnost momentálně v blízké době v plánu.

4. Aplikace Vos Health, plán mentálního a duševního zdraví. Zcela nepřístupnost uživatelského rozhraní. Na dotazy ohledně zpřístupnění z týmu Vos nikdo nereaguje, asi nemají vůbec zájem se touhle problematikou zabývat. A proč tedy zbytečně platit předplatné, když nemůžu jejich nástroj ovládat?

5. Fakturační systém Idoklad. Zcela nepřístupné uživatelské rozhraní. Odepsali, že se touhle problematikou budou zabývat. Vydali zcela nové uživatelské rozhraní, novou podobu svého nástroje, ale o přístupnosti se nikdo nezmiňuje. Nikdo asi vůbec neřešil.

6. Zpravodajství DVTV. Po vydání nové verze webu DVTV, zcela nepřístupné uživatelské rozhraní. Na e-mailový dotaz nikdo nereagoval ohledně této problematiky. Až na sociálních sítích, kde můj dotaz byl mnohokrát sdílen, bylo z DVTV odepsáno, že se touhle problematikou budou zabývat. Nicméně proč platit za něco, co nemůžu ovládat, takže dokud nebude přístupnost vyřešena, předplatné zrušeno.