Vzdělávání nikdy nekončí

Završuji mini seriál o mém podnikání v masážích závěrečným sedmým dílem na téma vzdělávání.

Na začátku všeho je myšlenka. Ta se formuje až nakonec vznikne hotový produkt nebo služba, kterou nabízíte veřejnosti. Ovšem tím to nekončí. Nejen v rámci inovací, o kterých byl předchozí díl, ale i na základě dalšího vzdělávání zajistíte, že vaše podnikání bude prosperovat. A v rámci podnikání se vzděláváte po celou dobu, protože bez aktualizovaných znalostí v daném oboru, vás dříve nebo později rozdrtí konkurence nebo moderní postupy, které neznáte, protože se nevzděláváte. Každý podnikatel i já v oboru masáží, musím sledovat aktuální trendy a neustále být ve střehu.

Forma vzdělávání záleží vždy na konkrétní variantě podnikání, kterou vykonáváte. V mém případě bych rozdělil vzdělávání do tří základních oblastí.

Dovednosti

Zdokonalování masérských technik, absolvování nových zajímavých kurzů, nabídka nových procedur. Svým klientům nikdy neposkytuji procedury, které nemám řádně doloženy certifikací. Za šestileté působení v masážích, mám zatím všeho všudy pouhých pět masérských kurzů. Nové metody volím pečlivě, protože chci, aby mé úsilí bylo k něčemu. Rozhodně nechci poskytovat procedury, které ztratí popularitu během pár měsíců, ale pouze takové procedury, o které bude zájem klidně i několik let.

Základní varianty masáží mám úspěšně za sebou. Nyní zkoumám pro mě neprobádané a hledám, o které inovativní postupy svoji praxi rozšířit. Poohlížím se po indické masáži hlavy, antistresové masáži, Limffě. Hodně hrají roli i finance, protože jednotlivé kurzy nejsou zrovna nejlevnější. A nechci platit za něco, co nebude mezi klienty rezonovat, co nebudou chtít. Výběr dalších kurzů závisí i na samotných klientech. Uvidím, o co z jejich strany bude největší zájem.

V rámci získávání nových dovedností působím ve Facebook skupině Vzájemná podpora pro maséry. Seskupení masérů s bohatými zkušenostmi a vždy se přiučím něčemu zajímavému, novému. Když si nejsem v něčem jistý, nebojím se sám ptát. Jedna z mála Facebookových skupin, kde si účastníci nejdou po krku a opravdu vzájemně pomáhají.

Technologie

Aby mi podnikání pokud možno co nejlépe fungovalo, neustále zkoumám a hledám nové technologie, které by mi mohli především administrativní postupy o něco usnadnit. Vždy, když nasadím nějaký nový technologický nástroj, sám se v rámci jeho používání vzdělávám, protože musím vymyslet, jak ho co nejefektivněji používat v praxi. Občas to vyžaduje i trpělivost zákazníků např. Při zavádění nové platební metody, která ze začátku spíš nefunguje než funguje.

Každopádně technologie usnadňující zákaznický komfort považuji za důležité a tuto oblast horlivě zkoumám a vzdělávám se v aktuálních trendech. K tomu patří i práce s internetovými stránkami, kde se též učím nové vychytávky. Od formátování textů až po rychlou a efektivní správu rezervací nebo online dárkových poukazů. Případně když dojde k přepracování stránek nebo k přidání nové funkce, musím vše rychle ovládnout, abych nezdržoval klienty nedostatkem znalostí s vlastní administrativou.

V oblasti technologií se člověk vzdělává denně. Stačí trošku přepracovat uživatelská rozhraní jednotlivých používaných nástrojů a hned je co zkoumat a objevovat. Každopádně technologie k dnešnímu podnikání neodmyslitelně patří. Nedostatek znalostí v jejich ovládání by v budoucnu mohlo být zásadní přítěží. Rozvoj technologií není na škodu hlídat a čas od času používané nástroje obměňovat, aby vše běželo bez zádrhelů. Zde vzdělávání nikdy nekončí. Technologie neustále překvapují něčím dosud neprobádaným.

Trpělivost, komunikace

V oboru masáží nesedíte za počítačem a neprogramujete. Musíte komunikovat s živými lidmi, pomáhat živým lidem od zdravotních komplikací, bolestí, občas i řešit jejich psychické problémy. Masáže patří mezi kontaktní služby a je nutné se s tím smířit. Jste neustále mezi lidmi a to vás mnohému naučí i když nad tím ani moc nepřemýšlíte.

Za dobu šesti let, co přicházím do kontaktu s mnoha lidmi z různých profesí, se vzděláte především v trpělivosti, v komunikaci. Naučíte se jednotlivé požadavky klientů filtrovat, vyhodnocovat, přemýšlet o popisovaných komplikacích a na základě toho rozhodovat téměř jako lékaři o tom, co bude pro daného klienta nejlepším řešením dané situace. Někdy i dost riskujete a doufáte, že zvolený postup vše ještě nezhorší. Ale to k této profesi patří. Pochopíte jak komunikovat s lidmi, kteří mají odlišné povahové vlastnosti, osvojíte si vytrvalost, trpělivost. Naučíte se říkat ne, odmítat nějaké nemyslitelné a nereálné návrhy a požadavky. Je toho opravdu hodně. Ovšem práce s lidmi je něco, co musí člověka bavit a naplňovat. Není to práce pro každého. Mě práce s lidmi baví. Rád jim pomáhám a vždy mám radost, když zvolené řešení přináší pozitivní výsledky.

Komunikace a práce s lidmi představuje vzdělávání samo o sobě. Vzdělávání, které nikdy nekončí. A i když tento miniseriál dospěl právě ke svému konci, další články na tomhle blogu nejen o podnikání, budou přibývat i nadále. Tak nezoufejte a nadále sledujte tento blog, kde o čtení zajímavých témat nebude nouze.