Z pohledu nevidomého hráče, první dojmy Shadows over Silesia 1428

Začátkem října byla uvedena pro veřejnost nová česká hra 1428 Shadows over Silesia. Herní příběh je zasazen do historie, konkrétně do období husitských válek. Společně s hlavními hrdiny husitou Hynkem a katolíkem bratrem Lotharem, nahlédnete do roku 1428 a prožijete nezapomenutelné okamžiky a notnou dávku napětí. Též si procvičíte své mozkové závity, protože projít herní prostředí není jen tak. Zapeklité hádanky čekají jen na to, až se s nimi pustíte do křížku. Líté boje s nepřáteli jsou samozřejmostí.

Propracovaný příběh vás provází celou hrou a vtáhne vás do děje natolik, že se stanete jeho přímou součástí. A co víc, hra 1428 Shadows over Silesia je česky i včetně dabingu.

Očima nebo poslechem

Tyto mé první dojmy o zmiňované hře 1428 by nevznikly, kdyby autor nemyslel i na zrakově znevýhodněné hráče. Tato hra patří mezi první svého druhu, kdy je zcela přístupná jak vidícím hráčům, tak i těm, co se nemohou spoléhat na zrak. Jak je to vůbec možné?

Pokud nemáte žádné zrakové znevýhodnění, nic se pro vás nemění. Paříte jak jste zvyklí. V případě zrakového hendikepu je však možné celé prostředí tomuto omezení uzpůsobit. Stačí v nastavení hry povypínat funkce, které nepotřebujete a pozapínat všechny podstatné funkce, které vám nahradí zrak. A tyto speciální vychytávky naleznete v nastavení hry v části přístupnost. Lze hrát očima, ale také poslechem

Co se změní?

Přibude velké množství zvukových signálů a nezbytných úprav, které vyrovnávají náročnost mezi vidícími a nevidícími hráči. Když koukáte, stačí vám v mnohých případech vizuální stránka. Vidíte, že je ve vaší blízkosti nepřítel, kde se nachází předměty, které můžete sebrat, kde naleznete dveře, jestli jsou zavřené, otevřené, že postava naráží do pevných překážek např. zdí, kudy se nedá projít a mnoho dalšího.

Tohle všechno a ještě mnohem víc, autor hry společně s nevidomým konzultantem Lukášem Hosnedlem, vyřešil zvukově. Při zapnuté přístupnosti slyšíte to, co normálně vidíte na svém monitoru. Zdi nebo pevné překážky mají svůj charakteristický zvuk, jakož i povalující se předměty. Zvukově poznáte, že stojíte čelem k nepříteli, kde se nachází dveře a mnoho dalšího.

Herní mapa obsahuje navigační body, které usnadňují zrakově hendikepovaným hráčům orientaci k důležitým místům dané herní scény, ale rozhodně není výhrou. I bez zrakové kontroly je nutné prozkoumávat prostředí na vlastní pěst bez směrové navigace k vytyčeným cílům, jinak nenajdete potřebné věci, bez nichž neprojdete dál.

Slabozrací a těžce slabozrací hráči ocení rozsáhlou úpravu grafiky podle svých potřeb. Celá grafika hry se dá notně omezit, takže pokud se zrakem nedokážete orientovat vůbec, můžete ji téměř vypnout, nastavit na minimum. To může napomoci i hráčům na méně výkonných noteboocích, kde by kompletní grafika hry, mohla mít zásadní vliv na zátěž notebooku a následně by se mohla hra zadrhávat, sekat, padat. Zvláště u nevidomých osob se moc nepředpokládá, že by měli k dispozici stroje s výkonnou grafikou na hry, protože až do začátku října 2022 nikoho nenapadlo, že i tuto část hardwaru se hodí pořešit. Autor na to ovšem myslel a snažil se zařídit, aby hra běžela na méně výkonných zařízeních po vypnutí určitých nastavení přímo ve hře.

Pokud jste nevidomí nebo nevidíte téměř nic, hru ovládáte pouze pomocí klávesnice, vůbec není nutné používat myš. Stačí si jen osvojit ovládání klávesnicí včetně k tomu určených klávesových zkratek. Ty nejsou nijak náročné a brzy vše pochopíte včetně soubojů.

Speciálně pro zcela nevidomé a prakticky nevidomé hráče a pro všechny, co nevidí na obrazovku. Hrajte se zapnutým odečítačem obrazovky, nejlépe s NVDA.

Jak kolega Lukáš tvrdí, celý scénář přístupnosti si vymyslel a společně s autorem hry ho ladí k dokonalosti. Nyní, když už je hra venku, ke zlepšení její přístupnosti mohou přispět i samotní zrakově znevýhodnění hráči, kteří své postřehy a nesrovnalosti, posílají Lukášovi a on je po zvážení reportuje dál autorovi hry.

Ohledně přístupnosti 1428 vznikla dokonce i speciální stránka o hře, kde je přístupnost popsána včetně přehledu klávesových příkazů pro ovládání z klávesnice a detailních zvukových manuálů. Díky nim lze snadno pochopit jak celou hru stran přístupnosti nastavit a jak ji ovládat.

Nejen nevidomí, těžce slabozrací a slabozrací hráči, ale úplně každý si může vyzkoušet hrát se zrakovým omezením. Stačí si jen pozapínat potřebné funkce v nastavení hry. Pro více informací mrkněte na stránku:

Shadows over Silesia pro nevidomé

Z pohledu nevidomého hráče

Od dětství mě bavilo sledovat, jak vidící lidé kolem mě hrají různé PC hry. Vždy mě mrzelo, že si též nemohu zahrát, ale mohu jen poslouchat zvuky a nesmyslně radit, co by se jak mělo řešit a udělat pro postup dál. Dnes už plně chápu, že to mým vidícím kamarádům a rodinným příslušníkům, lezlo krkem, protože jak nyní sám zjišťuji, vyřešit některé hádanky a zapeklité situace, není vůbec lehké a člověku se u toho pořádně protrénují mozkové závity.

Ze hry 1428 Shadows over Silesia jsem nadšen. Nejvíce oceňuji fakt, že stejně jako vidící hráči tak i já zcela nevidomý, se mohu ponořit do stejného příběhu a sdílet své zkušenosti z hraní úplně s každým nezávisle na mém znevýhodnění. Bohužel díky mému méně výkonnému notebooku, nemohu prakticky nikomu vidícímu ukázat jak hraji, případně hrát s někým společně tak, aby mi druhý koukal na obrazovku, můj notebook by to opravdu neutáhl. Je určen spíše pro kancelářskou práci a ne pro hraní her. Nicméně mě osobně to zase tak netrápí, pokud dokáže notebook utáhnout hry i s omezením grafického rozhraní. Stačí mi pouze zvuk, obraz nepotřebuji. Pokud však bude takových her řešících přístupnost víc, zvážím rozhodně změnu PC, protože hraní her mě baví.

Shadows disponuje zvuky řešící přístupnost, ale už ne hlasovými namluvenými pokyny, které by vyčítaly názvy předmětů, lokací, popisy prostředí, texty dopisů, aktuální dění na obrazovce apod. Autor s Lukášem to vyřešili nenáročně, přesto elegantně. Při hraní zcela nevidomí a těžce slabozrací hráči, používají svůj odečítač obrazovky, který používají i v rámci celého operačního systému Windows v PC. Tím, že nevidím vůbec nic, při hraní odečítač nevypínám. Nijak mě to neomezuje, na hlasový výstup jsem zvyklí, takže tento nápad vnímám velice pozitivně. Informace vyčítané odečítačem ve hře a zvuky přístupnosti se vzájemně doplňují a celkově dokreslují celou herní přístupnost pro zrakově znevýhodněné hráče.

I když se nemůžu spoléhat na zrak, zapnutím přístupnosti hry, nejsem ušetřen ničeho. Stejně jako vidící hráči musím řešit a luštit zapeklité hádanky a hledat cesty, jak postupovat dál v příběhu. Plížit se, unikat nepřátelům, bojovat, luštit hlavolami jak otevřít určité dveře, překonávat jednotlivé překážky, řešit úkoly do časového limitu. V ničem nemám hraní zjednodušeno, pokud se nejedná o vizuální stránku, kterou bylo nutné v některých případech pozměnit tak, aby určité situace byli dostupné zvukově a nejen zrakově.

Přesto při řešení některých zapeklitých hádanek, chybí zraková vizualizace a představivost. Třeba takový systém pák, mříží a nášlapných desek, kdy je nutné přijít na to, jak otevřít ty správné dveře, je celkem náročný když nemáte zrak a neumíte si pořádně představit, jak to asi může vypadat. Nebo když hledáte předměty. Vidící člověk je vidí tak k nim dojde. Vy se však musíte orientovat jen pomocí zvuku, což není vždy snadná záležitost. A nebo když musíte naskládat na sebe určité věci, abyste se dostali o kousek dál a z popisu lokace vyčtete, že na některé světové straně je u stropu otvor. Zrakově ho najdete lépe, než nevidící hráč podle kompasu světových stran, ale dá se to. Chce to zkoušet, bádat. I nepřítele zaměříte zrakem lépe než osoba bez zraku, ta se musí spoléhat jen na zvuk, takže to chce větší cvik osvojit si souboje. Ale též se to dá zvládnout.

Každopádně celkově hodnotím Shadows over Silesia za velice povedenou hru co se týče přístupnosti pro zrakově znevýhodněné. Rozhodně doporučuji vyzkoušet ať si uděláte vlastní představu, jak taková přístupná hra může ve skutečnosti fungovat. Samotnou hru zatím hodnotit nemůžu, protože pořád ještě hraju a netuším jak celý příběh dopadne. Ale už nyní mohu konstatovat, že příběh je velmi propracovaný, napínavý a když vás chytne, jen tak nepustí. To se týče i samotného hraní, které vyžaduje trpělivost, postřeh a pořádnou dávku vytrvalosti při řešení zapeklitých hádanek, abyste vůbec mohli pokračovat dál v příběhu.

Autorovi hry a kolegovi Lukášovi dávám velké palce nahoru a fandím jim v dalším zpřístupňování her. Jen tak dál. I my nevidomí chceme pařit.

Dostupnost hry

1428 Shadows over Silesia si pořídíte za necelých 30 € na herní platformě

Steam.

Tato platforma zatím moc nepočítá s nevidomými hráči. Její přístupnost není dokonalá, ale s trochou cviku a potřebných nastavení si s ní dokážete poradit. Ohledně zpřístupnění Steamu alespoň částečně, doporučuji prostudovat článek kolegu Lukáše

Jak na Steam s odečítači obrazovek v r. 2022

Závěr

Opravdu jsem nečekal, že se někdy se svým zrakovým znevýhodněním dožiju dne, kdy budu moci hrát hry jako vidící lidé. A ten den nastal. Hra 1428 Shadows over Silesia je toho jednoznačným důkazem. Věřím, že od této chvvíle nebudou vznikat pouze audio hry určené speciálně pro zrakově hendikepované, ale že přístupnost se bude implementovat do standardních her.

I když to tak na první pohled nemusí vypadat, ale Shadows je jedním z těch, co boří bariéry mezi hendikepovanými a standardní společností. V této hře jsou si všichni rovni bez rozdílu. A tak by to nemělo být jen ve hrách, ale i ve skutečném světě a celkově ve společnosti. Máme tu odstartovánu novou éru přístupnosti a já pevně doufám, že jednou hrou to nekončí.