Změna zdravotní pojišťovny bez zraku a asistence





Zdravotní pojišťovny nabízí svým klientům proplácení různých preventivních programů. Tím motivují k lepšímu zdraví ať už v rámci podpory volného pohybu, sportu, rehabilitací, k dárcovství krve a jiné. Když tyto benefity mohou čerpat jiní, chtěl jsem to taky vyzkoušet. Proč si čas od času nějaký ten finanční příspěvek nevyčerpat?

Zdravotní pojišťovny nabízí svým klientům proplácení různých preventivních programů. Tím motivují k lepšímu zdraví ať už v rámci podpory volného pohybu, sportu, rehabilitací, k dárcovství krve a jiné. Když tyto benefity mohou čerpat jiní, chtěl jsem to taky vyzkoušet. Proč si čas od času nějaký ten finanční příspěvek nevyčerpat?

Má bývalá zdravotní pojišťovna neměla vůbec přístupné uživatelské rozhraní webu ani mobilní aplikace, takže jsem nedokázal o finanční příspěvek na některý z preventivních programů, vůbec zažádat. Na zákaznické lince též nebyli nijak vstřícní a na pobočku se mi trmácet nechtělo. Celý proces měl zabrat pár minut online. Běžně tomu asi tak opravdu bývá, ale zřejmě nepočítají s klientem, který má zrakový hendikep.

Neochota pracovníků na zákaznické lince a nepřístupnost uživatelského rozhraní pro osoby se zrakovým hendikepem, mě přiměla k zásadnímu rozhodnutí. Nemám za potřebí se s nikým dohadovat, to raději změním zdravotní pojišťovnu na přívětivější a přístupnější. Nadhodil jsem tedy dotaz na sociální sítě a zjišťoval možnosti. Jako přístupné a ovladatelné řešení připadala v úvahu Česká Průmyslová Zdravotní pojišťovna, dále jen ČPZP. Mají prý skvěle řešenou digitalizaci a hezky ovladatelnou mobilní aplikaci, která je dokonce přístupná i pro osoby se zrakovým hendikepem. Alespoň to tvrdí zrakově hendikepovaní klienti této pojišťovny.

Nikdy dřív jsem zdravotní pojišťovnu neměnil a vůbec netuším, co je k tomu potřeba. Každopádně je na čase to vyzkoušet. Jak vše proběhlo?

Úplně prvním krokem ještě před samotnou změnou bylo zjistit, jestli mí lékaři akceptují tuto zdravotní pojišťovnu. Tato informace musí být pravděpodobně veřejně dostupná, takže mě nenapadlo nic jiného, než si postupně otevřít internetové stránky jednotlivých lékařů a prozkoumat, jestli obsahují seznam akceptovaných zdravotních pojišťoven. A skutečně tomu tak bylo.

Každý můj lékař měl na svém webu přímo sekci, která obsahovala pojišťovny, se kterými spolupracuje. Paráda. Nemusím nikam volat a tuto informaci zjišťovat. Ukázalo se, že zvolená pojišťovna ČPZP je jedna z těch populárních a často akceptovaných mnoha lékaři, takže mi už nic nebránilo se do změny pustit.

V jednoduchosti je síla

Až mě to překvapilo. Počítal jsem s tím, že mě čeká velké množství papírování od rušení smlouvy s původní pojišťovnou a následně registrace u ČPZP. Celý proces určitě zabere několik týdnů nebo dokonce i celý měsíc. Ale kdepak. K mému velkému překvapení bylo nakonec vše hotovo do deseti minut z pohodlí domova a kompletně online. Vše jsem navíc zvládl bez zraku a bez jakékoli asistence.

Stačilo pouze navštívit web

ČPZP

A zde potvrdit odkaz Registrace do ČPZP. Následně vyplnit celkem jednoduchý online formulář. Váhal jsem pouze u dvou políček. Doklad a plátce.

Do pole pro doklad totožnosti jsem nakonec vepsal číslo občanského průkazu a u volby plátce jsem zvolil OSVČ tedy osoba samostatně výdělečně činná. Měl jsem vybrat ještě stát, protože je mi vyplácen invalidní důchod, ale to mi nedošlo a následně jsem tuto drobnost dořešil na základě komunikace přímo s ČPZP až po registraci. Stačilo poslat jeden e-mail s dotazem, jestli je má registrace v pořádku a potvrzení o invaliditě doplnit do naší e-mailové komunikace. Jak jsem zjistil, doplnění této informace se hodí, protože mi budou sníženy některé poplatky u léků a akceptovány další výhody, které z invalidity plynou.

Po odeslání registračního formuláře mi dorazil potvrzovací e-mail i s datem, kdy budu do pojišťovny převeden z té původní. Výpověď jsem řešit nemusel, to zajistila ČPZP. Jen mi samozřejmě pak došel dotazník od mé původní pojišťovny proč odcházím, ten jsem však nevyplnil. Ne, že bych nechtěl, ale byl zcela nepřístupný pro zrakově hendikepované. Takže v mé bývalé pojišťovně mají smůlu.

Do pár týdnů mi došel nový průkaz pojištěnce a od ledna roku 2025 jsem klientem ČPZP. Pokud je registrace takto snadná a přístupná u všech ostatních pojišťoven, pak je to rozhodně super. Obávám se však, že realita může být zcela jiná.

Zřízení elektronické komunikace

Zajímalo mě, co mi nová pojišťovna může vše nabídnout a tak jsem začal koumat, jak se dostat k jednotlivým datům, která pojišťovna pro své klienty uveřejňuje. K preventivním programům, benefitům, poplatkům za léky, u lékařů a jiné. K tomuto účelu pravděpodobně využiji nějaké uživatelské rozhraní, kde budou všechny podstatné informace dostupné. U ČPZP jde o tak zvanou elektronickou přepážku. Tu si lze zřídit na pobočce, přes mobilní aplikaci Zdraví v mobilu jak na iPhonu tak na Androidu nebo online na webu pojišťovny.

Nejdříve jsem zkoušel mobilní aplikaci na iPhone. Vše probíhalo ze začátku velmi dobře a přístupně, nicméně pak nastala fáze focení dokladů totožnosti a selfie. S tím se mi nechtělo trápit a položil jsem si otázku, jestli nejde ověřit totožnost přes bankovní identitu.

V mobilní aplikaci zatím ne, na internetové stránce však už ano. Stačilo potvrdit volbu elektronická přepážka a v sekci přihlášení zvolit bankovní identitu. Vybrat odpovídající banku a autorizovat se.

Do pár minut bylo zřízení elektronické přepážky hotové a já získal přístup do systému. Nyní mám o všem hezký přehled přímo v mobilní aplikaci, kde si mohu kontrolovat řadu zajímavých informací. Zjišťovat, kolik se platilo u lékařů, za léky v lékárnách, jaké byly poplatky za služby ve smluvních zdravotnických zařízeních, zobrazit si elektronickou verzi průkazu pojištěnce, čerpat preventivní programy, mít představu o preventivních prohlídkách u lékařů, elektronických receptech a jiné. Vše je krásně ovladatelné a přístupné i bez zraku.

Nahlášení změny lékařům

Mám sice plastový průkaz pojištěnce, ale nechtělo se mi ho skenovat. K tomu bych navíc potřeboval asistenci, abych měl představu, že je sken dostatečný. Řešení nabízela mobilní aplikace Zdraví v mobilu, kde se dá tento průkaz zobrazit elektronicky.

Pořídil jsem snímek obrazovky, uložil ho do fotek a zkušebně poslal svému obvodnímu lékaři e-mailem. Prošlo to bez zádrhelů. V odpovědi na e-mail od lékaře stálo, že změna byla zaevidována v systému. Paráda.

S pojišťovnou ČPZP zatím velká spokojenost, uvidíme, jak tomu bude do budoucna. Mám však obrovskou radost z toho, že celý proces změny zdravotní pojišťovny včetně přístupu k řadě možností a informací teď u ČPZP, zvládám bez zraku a bez jakékoli asistence. Překvapilo mě to, ale též nesmírně potěšilo. Je vidět, že když se chce, tak bariéry pro lidi s hendikepem skutečně nemusí existovat. Takhle by to mělo fungovat úplně všude. Tvůrci projektů, webů a mobilních aplikací, vezměte si z této mé zkušenosti příklad a dbejte na odstraňování bariér i u vámi vytvářených projektů a služeb.