Odečítač, pouze část úspěchu

Často mi pokládáte otázku. Mobilní telefon a PC, tedy zařízení, která používáte, jsou speciální?

Než reálně odpovím, nepopírám, že můžete získat tento dojem. Zvláště, když slyšíte mírně robotický hlas, kterým na mě mluví telefon nebo PC. Když vidíte, že při ovládání telefonu bez koukání na displej zvládnu pracovat s dotykovým displejem jen podle sluchu a pohybu prstů na displeji, nebo když ovládám PC bez myši a jen z klávesnice. Musí to působit nepatřičně hlavně v případě, kdy jste se s něčím takovým dosud nesetkali. Nedivím se, že se nabízí myšlenka speciálního mobilního telefonu nebo PC. Není to ovšem pravda. Žádný speciálně navržený telefon ani PC pro zrakově hendikepované, nevlastním. Jde o standardní produkty, které si mohu koupit v jakémkoli obchodě s elektronikou.

Samozřejmě hned po tomhle prohlášení vás pálí na jazyku druhá otázka. A jak s úplně běžnými zařízeními můžete pracovat když nevidíte? Na tuto otázku je též snadná odpověď. Může za to speciální programové vybavení telefonu nebo PC, které je buď přímou součástí nebo se musí doinstalovat. Tento program pokud je nastaven správně, nabízí možnost ovládání celého zařízení i se zavřenýma očima. A to na základě odpovídajícího ovládání a hlasového výstupu.

Ovládání a odezva

Rozdělme si funkce tohoto programového vybavení na dvě části. Ovládání a odezvu. Dokud program, který se souhrnně nazývá odečítač obrazovky, nespustíte, ovládání mobilního telefonu a PC funguje standardně jak jste zvyklý. V okamžiku aktivace odečítače, se však celé ovládání zásadně změní. Postupy, které používáte, když vidíte na displej telefonu nebo monitor PC, přestávají fungovat. Jsou nahrazeny ovládáním z klávesnice nebo určitými dotykovými gesty, prováděnými na displeji přístroje. Na odlišné ovládání je potřeba si zvyknout a dostat jednotlivé postupy pod kůži. Když vytrváte, budete trpěliví, brzy dokážete mobil nebo PC, ovládat mnohdy i rychleji, než lidé bez zrakového hendikepu. Chce to trénovat a způsoby ovládání si vyloženě osvojit.

Nesmíme zapomínat na samotnou odezvu. Pokud se nemůžete spoléhat na zrak, nemůžete sledovat, co se zobrazuje na obrazovkách. Nic z nich nevyčtete. Právě proto je nedílnou součástí odečítače hlasový výstup. Ten mírně robotickým hlasem vyčítá vše, po čem se pohybujete kurzorem prostřednictvím ovládání samotného odečítače. PC nebo mobilní telefon na vás tedy nepřetržitě mluví. Což o to. Mně to osobně nevadí, protože jde o neodmyslitelného pomocníka při práci s technikou. Ale v okamžiku, když jedete v MHD nebo jste na místech, kde je větší množství lidí, může robotický hlas odečítače okolí vyrušovat a dráždit. Občas se setkávám i s tím, že osoby v mé blízkosti, poslouchající hlas odečítače delší dobu, z toho pobolívá hlava. Vyplatí se proto mít při ruce sluchátka, abyste nerušili okolí. Já však sluchátka sice v kapse nosím, ale často si je nenasazuji, abych měl prostřednictvím sluchu právě představu o okolí. Hlavně v MHD a dalších veřejných dopravních prostředcích. Když jsem napomenut, jestli bych si nemohl mluvení odečítače ztišit, většinou, pokud jde o rodinného příslušníka, argumentuji tím, že on taky pořád ťuká do mobilu, tak proč bych v této věci měl být omezován. Mluvení odečítače i když někdy otravné, je mou nedílnou součástí. Bohužel.

Pouze část úspěchu

Odečítač toho zvládá v dnešní době skutečně mnoho. Ozvučit celé uživatelské rozhraní mobilního telefonu a PC, poradit si s řadou situací. Jediný zásadní problém, který odečítač sám o sobě nedovede ovlivnit, jsou aplikace a nástroje třetích stran. Může se stát, že po nainstalování některé užitečné aplikace, kterou byste rádi používali, zjistíte, že odečítač si s jejím uživatelským rozhraním nerozumí. Nedovede vyčíst podstatné informace, nelze s odečítačem aplikaci ovládat. A to většinou zamrzí. Zvláště když víte, že vidící člověk s ovládáním aplikace nemá problém, ale pro odečítač není uživatelské rozhraní uzpůsobeno.

Co s tím? V této chvíli máte pouze tři možnosti. Zanadávat si, aplikaci odinstalovat, zkusit kontaktovat společnost, které aplikace patří a vyjednat aktualizaci, která zajistí přístupnost také s odečítačem.

I když je to náročný a mnohdy neúspěšný proces, většinou, pokud opravdu narazím na aplikaci, která mi připadá zajímavá a mohla by mít dopad celkově na společnost, zkouším kontaktovat její tvůrce a následně se s nimi domluvit na spolupráci. Bohužel ne každý je úpravám pro odečítač nakloněn. Většina mé snahy končí tím, že druhá strana buď vůbec nezareaguje, dostanu odpověď předání na příslušné oddělení a nebo informaci, že je to v plánu snad někdy v budoucnu. S tím se však odmítám spokojit a snažím se na druhou stranu tlačit, aby svoji aplikaci umožnila používat i lidem se zrakovým znevýhodněním.

Ve většině případů realizované úpravy pro odečítač, nemají vliv na design uživatelského rozhraní jako takového z hlediska zraku. Ale společnosti bohužel nevidí v těchto úpravách pro odečítač potenciál, důležitost a tím pádem se žádné úpravy nekonají. Existují však i světlé stránky. Některé společnosti se této výzvy chopí a své aplikace pro odečítač uzpůsobí. Je to vždy o domluvě.

Zásadní zlepšení by mohlo nastat za pár let, kdy vstoupí v platnost EU směrnice o přístupnosti, stanovující, že veškeré aplikace a nástroje, musí být uzpůsobeny i pro osoby se znevýhodněním. Na tuto inovaci se osobně těším, protože otevře lidem s hendikepem zase o něco víc možností k samostatnosti a zmírnění závislosti na lidech bez znevýhodnění.

Souhrn

  • Zrakově hendikepovaní lidé nepoužívají žádný speciální mobilní telefon ani PC. Ale zařízení, která si normálně mohou koupit v obchodě s elektronikou
  • Speciální ovládání zajišťuje program nazývaný jako Odečítač obrazovky. Ten je buď přímou součástí mobilu nebo PC, případně se musí doinstalovat a nastavit
  • Odečítač toho zvládá opravdu hodně. Problémem však mohou být aplikace a nástroje třetích stran, jejichž uživatelské rozhraní je natolik grafické, že s ovládáním prostřednictvím odečítače nepočítá