Otestováno, nákup v Albert domů zdarma

V Brně, Olomouci a Ostravě, spustil Albert novou službu. Rozvážku potravin přímo na adresu s dopravou zdarma. Na tuto inovaci mě upozornil rodinný příslušník a poslal mi doporučující kód, který mu zajistí odměnu v případě mé registrace a prvního nákupu. Protože inovace a testování patří mezi mé záliby, proč tuto novinku nevyzkoušet?

Bojová registrace

Od rodinného příslušníka mám doporučující odkaz. Klikám a na mobilu se mi v obchodu s aplikacemi načte vhodná aplikace. Stahuji, spouštím. A končím. Mobilní aplikace Domů zdarma jak ji v Albertu nazývají, není vůbec přístupná. Nečte téměř vůbec nic. Ptám se doporučitele a ten mě informuje, že prostředí aplikace je nepřívětivé i pro vidícího. Co teď?

Experimentuji. I když skoro nevím co vyplňuji, v nepřístupné mobilní aplikaci se mi nakonec podařilo projít registračním procesem, který ve výsledku není nijak složitý. Ze začátku zadáváte pouze e-mailovou adresu, heslo, odsouhlasujete podmínky a potvrzujete volbu vytvořit účet. Potvrzujete aktivační odkaz v e-mailu a dokončujete registraci, kde vyplňujete jméno a příjmení, telefonní číslo, doručovací adresu. Potvrzujete a můžete jít nakupovat.

Po krkolomné registraci jsem chvíli zkoušel prostředí aplikace ovládnout, ale bez úspěchu. Uživatelské rozhraní skutečně katastrofa pro odečítače obrazovek, ovšem podle rodinného příslušníka nepříjemné i pro vidící. Přesun na internetovou stránku

Albert domů zdarma

Mě naštěstí zachránil. S překvapením zjišťuji, že webové rozhraní lze celkem krásně ovládat s odečítačem NVDA bez zásadních komplikací. Též zjišťuji, že i prostřednictvím webu je možné zrealizovat registraci do systému. Klikám na registraci a úlevně vydechuji. Formulář a jednotlivé kroky k tvorbě účtu vypadají čitelně a přístupně. Takže když budete chtít vyzkoušet Albert domů zdarma, nebojujte s mobilní aplikací a registrujte se na webu, tam to zvládnete i bez vidící osoby.

V případě doporučení této služby budete nejspíš muset zadat doporučující kód ručně do příslušného pole v rámci registrace. Tohoto kroku jsem byl ušetřen, protože potřebný řetězec pro akceptaci doporučení, byl součástí odkazu na mobilní aplikaci Domů zdarma, který mi s doporučujícím kódem v textové formě, dorazil do SMS. Já však kód nikde nezadával, k nastavení došlo automaticky použitím odkazu na stažení mobilní aplikace  a vytvoření účtu jejím prostřednictvím.

Po prvním použití Albertu domů zdarma, stačilo jen otevřít mobilní aplikaci a zrealizovat registraci, algoritmy Facebooku nezklamaly. Začaly mi zobrazovat doporučení na zajímavé akce a nabídky ve sponzorovaných příspěvcích. Po napsání nezávazného komentáře jak to v Albertu vidí s přístupností jsem obdržel tuto odpověď:

„O přístupnosti víme, v současnosti to nemáme v plánu řešit“.

Bez komentáře, jdeme radši nakupovat.

Orientace a nákup

Nadále jsem pracoval s webovým rozhraním, mobilní aplikaci zatím považuji za nepřístupné teritorium. Web mě z uživatelského hlediska příjemně překvapil i s ohledem na přístupnost pro odečítače obrazovek. Ze všeho nejdříve bylo nutné se na webu zorientovat, následná práce s ním pak už byla celkem jednoduchá.

Veškeré produkty jsou krásně rozčleněné do kategorií. Po zorientování nebyl zásadní problém najít přesně to, co jsem potřeboval. Popřidávat zboží do košíku a postupně si připravit nákup k odeslání.

I když je web celkem použitelný i pro zrakově hendikepované, zásady přístupnosti zcela dodrženy nejsou. Ocenil bych lepší strukturu, rozčlenění do sekcí a možná i do více nadpisů. Nyní bych řekl, že práce s webem Albertu domů zdarma mírně drhne. Taková zdlouhavá klikačka. Třeba se to časem zlepší. Zabere vám to nějaký čas, ale nakonec do košíku přidáte vše co potřebujete a můžete přejít k realizaci nákupu.

Rezervace termínu doručení

Už s první položkou v košíku dojde k automaticky zobrazenému dialogu vybízejícímu k nastavení termínu doručení. Doporučuji ho zavřít a nastavit až při kontrole obsahu košíku a odesílání objednávky. V okamžiku potvrzení rezervace termínu doručení, máte pouze hodinu na realizaci objednávky. Pak se nastavený časový slot odblokuje pro další nákupčí. Aby k tomu nedošlo, nastavte termín doručení až před dokončením objednávky.

V dialogu pro nastavení termínu doručení na vás čeká řada přepínačů. Procházíte jej pomocí horní nebo dolní kurzorové šipky. Nejdříve volíte datum doručení, poté následují dvě tlačítka bez alternativního textového popisu a přepínače s časovými údaji. Jakmile máte pozaškrtán datum a čas, proces rezervace dokončujete tlačítkem potvrdit rezervaci. Hotovo. Nyní je časový slot zablokován a vy máte hodinu na odeslání objednávky.

Objednáváme

Potvrzujete odkaz přehled košíku. Kontrolujete přidané zboží a zvažujete, jestli je to opravdu všechno. Pokud máte jasno, před tlačítkem přejít k platbě lze zadat slevový kód, pokud nějaký vlastníte. Po stisku přejít k platbě buď vyskočí hláška, že minimální nákup musí být za 500 Kč a pokud tuto podmínku splňujete, systém vás přenese do platební brány.

Poblíž tlačítka přejít k platbě v přehledu košíku, se nalézá textová informace platební metody. Nepodařilo se mi ji rozkliknout a zobrazit nabídku dostupných platebních metod. Tím pádem netuším, jaké všechny platební metody jsou ve skutečnosti k dispozici. Primárně máte zvoleno placení kartou online.

Zadáte údaje k platební kartě (tlačítko pro platbu Apple Pay v platební bráně přímo s odečítačem obrazovky neobjeveno) a objednávku dokončujete potvrzením tlačítka zaplatit. Autorizujete platbu ve své bankovní aplikaci a vyčkáte na e-mail informující o zadání objednávky do systému.

Přehled všech svých objednávek si můžete zpětně dohledat v sekci můj profil, kde vyčtete i jejich aktuální stav. Do určité doby zde můžete i zadané objednávky stornovat.

Doručení objednaného zboží

V den doručení objednávky očekávejte několik notifikací. E-mail s informací o expedici objednaného zboží. SMS, že objednávka je připravena na rozvoz. SMS s přibližným časem doručení a SMS pět minut před samotným doručením.

Když kurýr dorazí na místo, volá. Sami se s ním už domluvíte, jestli nákup vyzvednete u auta nebo požádáte kurýra, aby vám ho doručil až ke dveřím bytu. V mém případě byl kurýr vstřícný a nákup mi vynesl až do patra.

Zboží máte v papírových taškách stejně jako např. u Rohlíku. Krásně roztříděné a bez problémů se v něm zorientujete. Vyskládáte a je nakoupeno.

Nákup mi dorazil v sedm ráno. Skvěle čerstvé pečivo i chlazené potraviny do lednice. Zatím jsem z Alberta domů zdarma objednával prvně a nemám si na co stěžovat.

Přístupný newsletter

Každý týden Albert posílá různé newslettery s akčními nabídkami. Pokud bych měl srovnat s Rohlíkem, newslettery z Alberta jsou pro odečítač krásně čitelné a přístupné. Není problém si užít veškeré akční nabídky jako vidící lidé, což oceňuji.

Newsletter je hezky rozčleněn po jednotlivých sekcích a obsahuje klikatelné odkazy přímo na odpovídající produkty. Snad tato struktura Albertu vydrží.

Pilotní projekt neustále ve vývoji

Předpokládám, že v současnosti jde o pilotní projekt, který zatím probíhá pouze ve třech větších městech. A to v Brně, Ostravě, Olomouci. Věřím, že pokud o něj bude zájem, rozšíří se i do dalších částí ČR. Otázkou zůstává, jestli má šanci se uchytit vzhledem ke konkurenci Rohlíku, Košíku, Tesca. Čas ukáže. Nicméně na přístupnosti především mobilní aplikace by měl Albert zapracovat.

Celý projekt se neustále vyvíjí. To může mít za následek i zásadní změny v mobilní aplikaci, ale též ve webovém rozhraní. Nedivte se tedy, když některé části, které jsou v době tvorby tohoto článku přístupné s odečítači obrazovek, budou přepracovány a třeba i znepřístupněny.

Testováno v operačním systému Windows 11 Home v internetových prohlížečích Microsoft Edge a Google Chrome. Odečítač NVDA.