Inovujte a prosperujte

Čas plyne jako voda. Právě otvíráte už šestý díl mého mini seriálu o podnikání se zrakovým znevýhodněním v oboru masáží. Tentokrát na téma postupných inovací.

Na začátku máte myšlenku. Ta se rozvíjí až nakonec vznikne ucelená představa toho, jak by vaše podnikání mohlo začít fungovat. První varianta, kterou uvedete do praxe. Strohá kostra, která sice nějak funguje, ale vy víte, že není dokonalá a bude dříve nebo později vyžadovat zlepšení.

A přesně takto jsem to cítil i já, když začala rašit má myšlenka být masérem. Ta byla nakonec přetavena v realizaci a vznikla má první provozovna, první klienti. Celý funkční koncept ovšem obsahoval mnoho nedostatků, ale nějak se začít muselo.

Konkrétně jak víte z předchozích dílů, v malém kamrlíku propojeném s kadeřnictvím. Řešila se otázka vypisování účtenek, evidence klientů, ale též jak klientům zajistit dostatek tepla při masáži, protože starodávná okna téměř vůbec netěsnila.

Nekvalitní prostředí první provozovny vedlo po pár měsících k odlivu klientů. Co teď? Skončit? Kdepak, mám lepší nápad. Abych si podnikání udržel, musím inovovat, i když mě to bude stát nervy, peníze a hlavně nevím, jestli to má vůbec cenu. Trable každého podnikatele. Mám ale na výběr? Klienti stejně ubývají tak je to jedno. A končit se mi tak rychle nechce, když vše tak hezky začalo. Risknu to.

Následovalo přestěhování do větších prostor, modernizace vybavení. Někteří klienti se vrátili, začali přicházet noví. O mé služby zájem stále přetrvává. Jedeme dál.

Inovace a zlepšení Masáží Gieb, jak jsem začal zkráceně říkat mému salónu Masáže Karel Giebisch, pokračují neustále. Provozovny už sice neměním, nyní mám vlastní bez placení nájmu i s dostupným parkováním zdarma na lukrativním místě v Olomouci poblíž centra města, ale vychytávky čas od času přibudou. Ať už v oblasti digitalizace, která je pro mě se zrakovým hendikepem klíčová, tak i v oblasti plateb, objednávacího systému nebo upravených internetových stránek. Občas i  rozšířím nabídku masáží, ale to činím velmi opatrně. Vybírám si pouze takové znalosti procedur, po kterých bude poptávka delší dobu než pár měsíců. Řídím se tvrzením: “Dělej jen to co zákazníci sami vyžadují. Raději méně služeb, ale to co děláš, ať zůstává kvalitní”.

Inovace bych rozdělil do dvou sekcí:

  • Zákaznické
  • Administrativní

Zákaznické inovace

  • Pravidelné udržování internetových stránek, přidávání užitečných funkcí, rušení a obměna těch nevyužívaných
  • Online rezervační systém bez nutnosti telefonování včetně správy rezervací zákazníkem, rušení podle potřeby, e-mailové a SMS notifikace
  • Online nákup dárkových poukazů, které zákazníci dostanou na e-mail v digitální formě
  • Bezhotovostní platby pomocí QR kódu nebo platební kartou
  • Podpora zaměstnaneckých benefitů od těch společností, které umožňuje zákazníkům čerpat jejich zaměstnavatel. U tohoto bodu nutné udělat detailní průzkum mezi zákazníky a podle výsledků uzavřít smlouvy s odpovídajícími benefit společnostmi
  • Nabídnout zákazníkům možnost parkování
  • Zajistit zákazníkům útulné prostředí, kde se budou cítit příjemně
  • Myslet i na zákazníky s různými druhy znevýhodnění

Administrativní inovace

  • Vše přístupné a ovladatelné i pro pracovníky s různými druhy znevýhodnění
  • Online správa agendy odkudkoli
  • Řešení pro akceptaci platebních karet, zaměstnaneckých benefitů, vystavování dokladů
  • Všeobecně hledat řešení a nástroje pro práci s přívětivým rozhraním a obsluhou jak pro zákazníky tak zaměstnance.
    Za šest let podnikání v masážích vím jedno. Pokud bych čas od času neinovoval, nepřicházel s různými zlepšeními, mé podnikání by uvízlo na mrtvém bodě. Zákazníci jsou rádi, když je občas překvapíte něčím novým, neokoukaným, co si postupem času zamilují. A já  podnikatel jsem zase rád, že si inovacemi zjednoduším administrativu a mohu svým zákazníkům nabídnout různé zajímavé a nové možnosti jak v oblastech procedur tak i nutných administrativních úkonů kolem.

Proto i když už podnikám v oboru masáží šest let, neusínám na vavřínech. Neustále hledám různé vychytávky a zlepšováky, které bych mohl do podnikání zahrnout.

Radím vám. Pokud plánujete podnikat nebo už podnikáte, inovujte a zdokonalujte své možnosti. Jedině tak vaše podnikatelská vize, kterou si plníte, bude žít dlouhou dobu a vy s ní.

V posledním díle se pozastavíme u důležitosti vzdělávání. Tak sledujte nadále tento blog.

Předchozí díly tohoto seriálu

První díl, Mít šílený nápad

Druhý díl, Pustit Korunu

Třetí díl, Důležitost webové prezentace

Čtvrtý díl, Hořký med

Pátý díl, O digitalizaci v podnikání